onsdag den 28. december 2011

At opnå?

Min gode veninde og jeg havde for noget tid siden en spændende diskussion.

Hun var frustreret over, at det hele tiden handlede om at opnå ting i tilværelsen. Man står op om morgenen, fordi man skal nå eller opnå nogle bestemte ting. Man tager en uddannelse, fordi man gerne vil opnå viden, anerkendelse, et job, løn etc., og man opfører sig hele tiden på en måde, fordi man gerne vil opnå noget med det. Dette ville altså i hendes øjne betyde, at når vi bruger vores liv på at blive musikere, er det kun for at opnå en masse ting - virtuositet og anden teknisk kunnen, jobmuligheder og anerkendelse. Anerkendelse, anerkendelse, anerkendelse.

Og det er jo på sin vis rigtig nok. Alle vil gerne opnå anerkendelse ved det, de gør. Videnskabsmænd, vinduespudsere og virksomhedsledere. Selv musikere. Måske i høj grad musikere, idet de lever af den umiddelbare anerkendelse på scenen. Men jeg blev alligevel meget stødt af den måde, hun stillede menneskets liv op, og den måde, hvorpå alting handlede om at opnå noget i forhold til andres bedømmelse.

Jeg føler ikke, at jeg står op hver morgen, udelukkende fordi jeg skal opnå noget hver dag. Jeg bruger ikke mit liv på at spille musik, udelukkende fordi jeg gerne vil opnå noget med det. Nej. Det handler om, hvad jeg gerne vil bruge mit liv på. Jeg står op om morgenen og spiller musik, fordi det er det, jeg gerne vil bruge mit liv på. Jeg bruger mange timer om ugen sammen med sindslidende, fordi det er det, jeg gerne vil bruge mit liv på. Jeg underviser og dyrker yoga  fordi det er det, jeg gerne vil bruge mit liv på. Og jeg er sammen med min kæreste, fordi det er ham, jeg gerne vil bruge mit liv på.

Min erkendelse gjorde stort indtryk på os begge. Lige meget hvad man beskæftiger sig med, tror jeg det er utroligt vigtigt, at man er bevist om, hvorvidt det er noget, man gerne vil bruge sit liv på eller ej. Og i svære perioder huske på, at der som regel altid er noget at stå op til, som man gerne vil bruge livet på, og som ikke nødvendigvis behøver at udgøre et pres.
Livet handler om at opnå en tilværelse, man gerne vil stå op til og leve i. Der er ingen andre end en selv, der kan gøre det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar