Der
var engang...
Bachelorkoncert
3.
juni 2013
Maria
Bundgård, klaver
Claude
Debussy:
(1862-1918)
Images, 1ére
série
- Reflets dans l'eau
- Hommage à Rameau
- Mouvement
Fryderyk
Chopin:
(1810-1849)
Klaverkoncert nr. 2, f-mol
- Maestoso
Medvirkende:
Thomas Darelius, klaver
*
Billeder fra mit polske eventyr
Med
stor respekt og kærlighed har jeg i hele min studietid på
konservatoriet set min lærer, Jens Elvekjær, som en klaverfar for
mig. Mange kender til følelsen af, at det til tider kan føles som
en kamp mod vindmøller at vinde sin fars anerkendelse. Endnu flere
kender måske også lysten til i ungdomsårene at rejse væk fra det
hele og stå på egne ben – og se, om de holder.
”Klaverkongen
hørte sin datters bønner, og lod hende rejse ud i den store verden.
Inden afrejse gav han hende en trefoldig opgave at løse undervejs:
han bad hende om at spille de 3 satser af Debussys Images.”
Da
sommeren gik på held i 2012, flyttede jeg til Warszawa for at
studere på Fryderyk Chopin University of Music. Jeg var lykkelig
over at være rejst ud i verden med så smuk en udfordring i bagagen,
og jeg arbejdede med stor fascination og voksende kærlighed til
musikken. Den vækkede en helt særlig genklang i mig; en genklang af
billeder i både lyse og mørke kroge af mit sind. Men i
Warszawa var øvningen et mareridt, og hver dag kæmpede de mange
pianister om at få bare et par timers øvetid i de 5 lokaler, der
var stillet os til rådighed.
”Skatkamrene
blev bevogtet af ”nøgledamerne”. De dystre skikkelser
observerede alt, som lagde vejen forbi dem, med øjne så store som
tekopper. Den mørke stemning til trods, skete der næsten magiske
ting i kamrene, når hun endelig blev lukket ind – for da ønskede
hun virkelig af hele sit hjerte at fordybe sig i den opgave, der var
blevet hende tildelt, og blive i stand til at skabe den musik, hun
drømte om at dele med verden.”
1.
Reflects dans l'eau.
Reflektioner
i vand.
I
dette lille mesterværk kreerede Debussy på smukkeste vis
billedlige lag med hver sin farve, klang og stemning. Der er
forgrund, mellemgrund og baggrund - og fragmenter, som høres fjernt,
slet skjult af en hvid mystik.
”I
symbolikkens verden skitserede hun sine følelser i vandet. Hun
malede brede laveringer i baggrunden, smukke, horisontale linjer i
landskabet, spændende fragmenter i forgrunden og mystiske væsener i
tågen.
Snart
fremtonede der sig et detaljeret billede af akvareller, der satte den
harmoniske kulisse for hendes tilværelse i det nye land. Kulissen
reflekterede hendes impulsive og nærværende følelser, dem, som lå
gemt dybt nede over vandoverfladen, og også dem, som kun svagt kunne
anes, hvis man fangede dem i det helt rigtige, hemmelighedsfulde
månelys.”
2.
Hommage à Rameau. Hyldest
til Rameau.
Debussy
skrev
Hommage à Rameau
som en hyldest til en af musikkens store autoriteter, den franske
komponist og musikteoretiker Jean-Philippe Rameau (1683-1764). Rameau
regnes for at være en af de mest betydningsfulde barok-komponister i
Frankrig – måske som kongen af den franske musikhistorie.
Min
klaverlærer i Warszawa, Bronislawa Kawalla, var en helt særlig
kvinde i sit livs sene efterår. Til trods for sin lille, skrøbelige
skikkelse, optrådte hun altid med enorm autoritet og værdighed. Med
sin løftede pande, majestætiske gang og sit kærlige blik fik hun
hurtigt rollen som den gode dronning i mit polske eventyr.
”Med
værdige skridt bevægede dronningen sig majestætisk gennem sit
prægtige slot. De smukkeste blomsterranker og krybende vedbend med
forgyldte blade snoede sig kærligt om de enorme søjler, der
knejsende bar de rigt dekorerede lofter af gyldent marmor.”
Men
de majestætiske, bløde klange vækkede også minderne om min mor
frem i mig. Hommage
à Rameau
udviklede sig derfor til at blive en hyldest til den mor, jeg altid
vil savne.
3.
Movement. Bevægelse.
Jeg
ser musikken som et billede på bevægelsen omkring os, bevægelsen
mellem os - og bevægelsen inde i os. Alting er i bevægelse hele
tiden, alting forandrer sig, og intet er nogensinde det samme, som
det var før. Som Heraklit (535-475 f.v.t.) udtrykte det: “Ingen
mand træder nogensinde i den samme flod to gange, for det er aldrig
den samme flod, og det er aldrig den samme mand."
I
mit eventyr blev Mouvement
et symbol for min egen bevægelse - min egen udvikling. Bevægelsen i
livet er vanvittigt udfordrende, præcis som klaverstykket er det,
men det er jo netop alle udfordringerne i livet, som for alvor
udvikler os og gør os til nye mennesker hele tiden.
”Klaverkongens
datter rejste ud i verden og gik ihærdigt på opdagelse i alt det
nye omkring hende.
Dronningen
af Chopinland lod hende ikke dvæle ved den melodiske fascination,
men styrede hende kærligt mod de sande udfordringer i livet. Hun
viste hende vandspejlets magi, og klaverkongens datter så, hvordan
følelserne ændrede sig for hver eneste gang, hun spillede dem.”
”Hun
rejste ud i verden, men voksede indad. Hun så spændende riger og
lande, men mærkede mest af alt, hvordan mennesker udvikler og
fornyer sig hele tiden, præcis som den verden, de lever i.”
På
samme måde vil Reflects
dans l'eau
og alle de følelser, der ligger gemt i vandspejlet, også ændre sig
lidt for hver eneste gang, jeg spiller dem.
Chopins
klaverkoncert
-
en
kærlighedshistorie
Som
barn forelskede jeg mig hurtigt i den klassiske musik. Mine forældre
købte mig engang en CD med Tchaikovskis klaver- og violinkoncert, og
jeg forelskede mig hovedkluns i musikken. Da jeg hørte
violinkoncerten, var jeg overbevist om, at mit mål med livet måtte
være at spille netop dette værk. Jeg blev enig med mig selv om, at
når det engang ville lykkes mig, havde jeg udrettet alt, hvad jeg
kunne i dette liv. Jeg plagede ukueligt mine forældre om at få lov
til at spille violin, men de købte mig i stedet et gammelt og
utrolig smukt Hornung & Møller klaver da jeg var 10 år gammel,
som jeg blev placeret foran med min polske mor siddende ved min side
som min personlige, nådesløse klavercoach.
Trods
min umiddelbare genstridighed og store modstand mod de sorthvide
tangenter, begyndte et ganske særligt kærlighedsforhold langsomt at
spire, vokse og gro, og snart havde især den romantiske klavermusik
fået en helt særlig plads i mit hjerte.
*
Mange
år senere fik jeg til tider at vide, at jeg spillede Beethoven som
Chopin: alt for romantisk, blødt og rubato. Jeg var derfor
overbevist om, at det ville være oplagt at tage til Chopinland og
lade Chopin-eksperterne undervise mig i f-mol koncertens melodiske og
melankolske dybder. Imidlertid blev jeg rystet i min grundvold, da
jeg i Warszawa fik at vide, at jeg spillede Chopin som Beethoven: alt
for klassisk, korrekt, stift og struktureret.
Mine
polske lærere begyndte at pille koncerten fuldstændig fra hinanden.
Til sidst var den revet så meget i stumper og stykker, at jeg var
lige ved at give helt op. Og da det så sortest ud, og jeg følte mig
fuldstændig uduelig til at spille romantisk klavermusik, var min
studietid i Warszawa forbi, og jeg måtte trøstesløs vende tilbage
til Danmark.
Med
Jens' hjælp og store tålmodighed fik jeg dog langsomt limet
stykkerne sammen igen. Stille og roligt begyndte kærligheden til
musikken at overskygge frygten for at få Chopin til at vende sig i
graven, og jeg mærkede, hvordan der trods alt havde været en mening
med alt det, jeg havde oplevet i Warszawa: jeg havde fået et meget
stærkt, personligt og ærligt indblik i den østeuropæiske,
romantiske klavertradition – og i mig selv.
Se,
dét var en rigtig historie!
*
Ingen kommentarer:
Send en kommentar